n 1979 meldde zich orgelhandelaar Taco Boersma bij de voorganger van de Elim Church om het orgel uit de kerk te verwijderen voordat het gebouw gesloopt werd. Alle pijpen, mechanieken en andere onderdelen werden in kisten gedaan en verscheept naar Nederland. Het lukte niet direct om een geschikte plek te vinden voor het orgel dus enkele jaren stonden de dozen in de opslag. Onderwijl werd in Londen de Presbyteriaanse kerk gesloopt en verrees er een appartementencomplex voor ouderen en thuislozen.

Voor het eerst horen we weer iets van het orgel in een artikel in over Piet Dijkstra, muziekleraar en verzamelaar in Doezum.

In een schemerige schuur van Piet Dijkstra in Doezum staat een pijporgel. Het is een Engels instrument uit 1880 met tweeëntwintig stemmen. “Het is m’n tweede Engelse exemplaar, gebouwd door Maley, Young en Oldknow. Voor twaalfduizend gulden tikte ik het in 1987 op de kop. Het is jammer dat het huidige orgel hier wat weggemoffeld is. Er zijn zelfs mensen die er niet naar willen komen luisteren, omdat het daar staat opgesteld. Maar als ik het niet van Taco Boersma, importeur van Engelse orgels, had overgenomen, was dit instrument in stukjes verkocht”.

Dijkstra heeft het orgel in 1987 gekocht en heeft in twee jaar het orgel in de schuur van de boerderij aan de Provincialeweg 131 te Doezum weer speelbaar gekregen. In 1989 haalt hij zelfs de krant met het instrument en staat er een artikel in ‘het Nieuwsblad voor het Noorden’. Hij vertelt de krant dat het een hele puzzel was, omdat er geen beschrijvingen beschikbaar waren.

Rond 2004 word het orgel weer verkocht aan orgelrestaurateur Feenstra in Grootegast, die net een vraag heeft binnengekregen voor een nieuw orgel voor een kerk in Zoetermeer. Het orgel wordt gedemonteerd en verhuist naar de werkplaats.

De schuur van de heer Dijkstra vulde zich verder met harmoniums. In 2007 vestigde zich een autoherstelbedrijf zich in de schuur, niet altijd tot genoegen van de omwonenden. De gemeente Grootegast bezoekt in 2009 de schuur om te kijken hoe de situatie er bij staat. De gebouwen, inclusief de woning werden in 2011 verkocht aan het autoherstelbedrijf.