De Victoriaanse tijd kenmerkt zich door een periode van enorme productie van orgels, niet alleen in Engeland maar ook in Duitsland en Frankrijk. In Duitsland produceerde Sauer in een periode van 50 jaar zo’n 1000 orgels. In Frankrijk had de orgelbouwer Cavaillé-Coll in 1860 zelfs 52 medewerkers in dienst. Orgelbouwer Norman & Beard uit Norwich bouwde een fabriek in 1898 en produceerde met 300 man in 17 jaar ruim 1000 orgels.

Londen kende tijdens deze periode vele orgelbouwers zoals Hill, Gray & Davison, Walker, Bishop, Willis and Lewis en Maley, Young & Oldknow. Buiten Londen de firma’s Forster & Andrews en Kirtland & Jardine.

Ondanks de massale productie tijdens deze periode waren de orgels niet klein of van slechte kwaliteit. Er zijn meerdere redenen aan te wijzen, waardoor de orgelbouw in deze periode zo floreerde, zoals

• vrijheid van Rooms Katholieke kerk in 1829 (act of Catholic Emancipations)
  • de bouw van nieuwe kerken door groei van de bevolking
  • het invoeren van kerkmuziek in de Anglicaanse kerk in 1840

Van de orgelbouwer Maley, Young & Oldknow is maar weinig bekend. Wat we weten is dat het bedrijf was samengesteld uit drie orgelbouwers. Dit waren Edward Bostock Maley (1835 – 1895), Robert Young (1832 – 1901?) en Alfred Oldknow (1849 – 1912) die als leerlingen gewerkt hebben bij de orgelbouwer Henry Bevington. Het is onduidelijk welke arbeid zij verrichten bij Bevington. Van Maley is bekend dat hij o.a. orgellades maakte.

Vanaf 1876 tot 1887 was er een samenwerkingsverband opgericht onder de firmanaam Maley, Young & Oldknow. Dit bedrijf was gevestigd in Londen aan de Kings Road 21, London Northwest.  Tegenwoordig heet deze straat de St. Pancras Way en het gebied is herontwikkeld. Op de plek waar Maley, Young and Oldknow hun fabriek hadden, is nu een distributiecentrum voor postpakketten.

Tijdens deze periode heeft het bedrijf bijna 60 orgels gebouwd in Londen en omgeving van London tot Cornwall, de Kanaaleilanden en zelfs in Frankrijk. Hieronder ook het orgel van de Morgensterkerk. We vonden een advertentie van de firma uit december 1880.

Bankroet

In 1887 werd de orgelbouwer Maley, Young & Oldknow bankroet verklaard. Het bedrijf ging hierna verder onder firmanaam Maley, Young & Co. en verhuisde uit Londen. Edward B. Maley vestigde zich in Zuid Wales als orgelbouwer waar hij op 60-jarige leeftijd (1 april 1895) aan een hartaanval overleed. De orgelbouwer Young vestigde zich in Manchester en Oldknow in Southampton en Jersey.